Duurzaam consumeren

Eenvoudig besparen

Wij houden er van om met de trends mee te gaan, maar ook van onze leef omgeving. Ons doel is dan ook hier bewust en duurzaam mee om te gaan. Gemiddeld liggen de retour percentages van online gekochte kleding tussen 20/30%, met uitschieters naar soms wel 40-50%. Het financieel dagblad noemt het ongezond “voor het klimaat, omdat er nog altijd teruggestuurde kleding wordt vernietigd en omdat busjes af en aan rijden om retouren op te halen (nare bijwerking: verkeerscongestie). En ongezond voor medewerkers op de retourenafdelingen van distributiecentra, die tot hun afschuw geregeld vieze gebruikte/gedragen producten moeten verwerken”.

Wij zijn dan voorstander van een fysieke winkel. Voordelen zijn dat kleding bij ons in grote hoeveelheden wordt aangeleverd. Dit scheelt verpakkingsmateriaal. Omdat wij in een dorp zitten komen vele van jullie met de fiets of te voet. Pas de kleding zodat u de juiste maat aankoopt en de kwaliteit goed kan beoordelen. Kleding welke retour komt kan terug in de winkel. Zo zijn wij onbewust een bewuste keuze voor uw kleding aankoop.

Verpakken

Neem jij al een eigen tas mee naar de winkel? Wij hebben papieren tassen om je nieuwe aankoop mee naar huis te nemen. Al ons afval wordt gescheiden afgevoerd.

Duurzaam met je kleding om gaan? Enkele tips:

1. Koop slim. Bedenk vooraf, heb ik het echt nodig? En kan ik het combineren met andere kledingstukken?
2. Kwaliteit boven kwantiteit. Investeer in goede items, zo zorg je ervoor dat je niet met een stapel ‘net-niets’ blijft zitten.
3. Ga voor tijdloosGa voor een kleding stuk dat lang mooi blijft en je goed kan combineren met iets anders.
4. Was beter. Was je kleding minder en zo koud mogelijk. Hierdoor blijft je kleding langer mooi.
5. Ruim op en geef weg.Spit eens goed door de kledingkast heen, misschien kom je nog iets tegen wat je uit het oog was verloren. Ruim alle kleding die niet meer past of die je niet mooi meer vindt naar de kringloop, verkoop het of ruil het.

duurzaamconsumeren-groenkopie

Bron: Hoe webwinkels worstelen met onze retouren. Financieel dagblad, 2 februari 2019.